Härligt knäckebröd á la Viktor



I höstas var vi på mitt-i-terminen-möte i skolan för att visa upp vad vi höll på praktiken och även se vad alla andra sysslade på med. Kvällen innan så bjöd Viktor över de som var intresserade på en bit mat och prat, det var då han hade dukat upp detta underbara knäckebröd. Det föll mig i smaken direkt och nu när julen närmade sig med stormsteg så kom jag att tänka på det igen. Min Pappa är nämligen ett stort fan av frön och nötter, så det blev till att slänga ihop en sats knäcke till honom i julklapp. Nu i efterhand kan jag säga att det blev en succé, Pappa tycker att det är som godis! Jag tycker absolut att alla borde testa på detta enkla, snabba och smarriga knäcke. Tack så mycket för receptet Viktor och här kommer det till er också.

Viktors knäcke:

1,5dl majsmjöl (går fint med maizena)
0,5dl dinkelmjöl (eller graham går ju säkert bra)
salt
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5dl linfrön
0,5dl matolja
2dl kokande vatten

Blanda det torra med olja, häll över vattnet. Blanda ordentligt. Bre ut på bakplåtspapper. Grädda i 125-150 grader i ca 60 minuter.



Kommentarer
Postat av: Filippa H.

Mmm, proppfullt av frön - fantastiskt :) Frön ligger mig varmt om hjärtat, detta skall testas!

2011-01-03 @ 21:08:43
URL: http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback