Wienernougat



Jag verkligen älskar wienernougat och har gjort det så länge jag kan minnas. Jag kommer ihåg bröllopsparet på chokladasken när jag var liten och än har de inte ändrat design. Dåville jag bara vräka i mig allihop på en gång, men det fick man ju såklart inte. I år har jag gjort min egna wienernougat och den får jag äta precis hur mycket jag vill utav. Gör den själv, det blir billigare än att köpa en ask och dessutom får man ju lite chokladterapi i köket.

Wienernougat:

100 g flagad mandel
250 g nougat
125 g mörk choklad

Rosta mandeln i en torr stekpanna till den är gyllene.
Smält nougaten över vattenbad. Hacka under tiden chokladen fint. Tillsätt chokladen när nougaten har smält helt och rör tills även chokladen är smält. Tillsätt mandeln och blanda noga. Häll ut chokladmassan i en form med bakplåtspapper i, jag använde en som är ca 20x30. Vik över bakplåtspappret över nougaten. Ställ in i kylen och skär upp i fina bitar nästa dag.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Wienernougat är något av det bästa jag vet :D ska nog också försöka mig på att göra den hemma någongång.



Vilken tjusig blogg du har måste jag säga!

2011-01-08 @ 20:23:43
URL: http://sabinabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback