Katalanska maränger



Igår gapade maränglådan tom efter att jag tryckt i mig alla som var kvar. Detta var jag ju tvungen att åtgärda snabbast möjliga så det blev till att baka lite krispiga, sega sötsaker. Receptet har jag hämtat ur Leila Lindholms bok A piece of cake, men jag har minskat ner det lite. Jag har inte heller gjort marängerna så bamsestora som de är på konditori, men det gör dem inte mindre goda för det.

Katalanska maränger, 8-10 medelstora:

4 äggvitor
2,8 dl strösocker
Ca 1 tsk citronsaft
Ev. Karamellfärg

Blanda äggvitor, socker och citronsaft i en skål som tål värme. Vispa blandningen för hand över vattenbad tills marängsmeten är va 60-65°. Ta sedan av bunken från vattenbadet och vispa länge med elvisp/köksmaskin tills marängen har svalnat. Droppa eventuellt i karamellfärg till önskad nyans, jag delade upp smeten och gjorde en rosa, en blå och behöll en vit. Grädda i mitten av ugnen på ca 130° i ca 1 timme, marängerna ska vara lite kladdiga innuti.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad gott med maränger. Borde också baka lite maränger för jag får alltid en massa äggvita över.

2011-08-24 @ 13:00:58
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback