Rosa små macarons



Jag råkade baka lite macarons, okej ganska många macarons. Faktiskt tillräckligt många så att jag kunde ta med mig ett gäng och bjuda på under våffelkalaset som Jessica så fint ordnade ihop igårkväll. Dessa har jag fyllt med en chokladganache och det blev supergott. Det lite trista är att de blev marängiga (dvs. hårda) när de hade fått svalna efter gräddning, men efter att ha lagt ihop dem med fyllning och låtit dem vila över natten så blev de helt superba. Enligt alla macaronrecept så ska det vara skalad mandel, men det är inte alltid jag orkar med den lilla delen av bakningen och macaronsen blir precis lika bra om man strumtar i att skala mandeln innan man maler den. Enda skillnaden är att de blir lite fint prickiga.

Macarons, Receptet är från Linnéa:

250 g florsocker
125 g mald mandel
2 tsk vaniljsocker
125 g äggvita
50 g socker
Valfri färg

Sikta alla de torra ingredienserna. Vispa äggvitorna, tillsätt sockret lite i taget. Fortsätt att vispa till en styv maräng. Färga marängen med valfri färg. Vänd sedan försiktigt ner de torra ingredienserna i marängen och rör tills allt blandats. Fyll en spritspåse och spritsa rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Försök att göra dom lika stora då de senare skall läggas ihop två och två. Låt kakorna torka minst 30 minuter innan de gräddas på 180 grader i nedre delen av ugnen.

Grädda i ca 18 minuter, kakorna skall ha fått en hård skorpa och stannat. Drag bakplåtspappret från plåten till en fuktad handduk och låt kakorna svalna. Lossa sedan kakorna riktigt försiktigt, de går lätt sönder.

Chokladganache:

¾ dl vispgrädde
100 g 55% choklad

Hacka chokladen fint. Koka upp grädden i en kastrull, ta den från plattan och rör i chokladen. Blanda ihop till en smet och låt svalna i rumstemperatur i ca 30 minuter. Är den inte spritsbar så går det bra att låta den stå i kylen i ca 15 minuter till så blir den fastare i konsistensen. Spritsa ut på hälften av macaronsen och lägg ihop dem.



Atta ville också smaka på macarons men tji på henne, det fick hon minsann inte.


Kommentarer
Postat av: Ester bakar

Fina! Jag är så sugen på att testa detta (grupptrycket från bloggvärlden, haha) men har ingen mal till mandeln ännu så jag tror det är dags att införskaffa det snart. :)

2011-03-29 @ 19:38:00
URL: http://esterbakar.blogspot.com/
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Himla fina macarons, har några macarons i kylen, nog dags att äta en tror jag :-)

2011-03-29 @ 20:05:29
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Evelina

Tack för ett bra & "vanliga ingredienser"-recept! Ska försöka mig på dessa en dag framöver! :)

2012-02-02 @ 17:28:30
URL: http://evelinasfoto.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback