Citrusmarmelad



Har du några skrumpnande apelsiner, clementiner, citroner eller kanske någon liten limefrukt längst in i grönsakslådan? Har du det så tycker jag att du ska koka lite citrusmarmelad, alla citrusfrukter funkar bra. Marmeladen blir supergod till nybakta frukostbullar, exempelvid de underbara nattjästa bullarna som jag gjorde förra helgen. Jag har utgått från Therésias recept men valde att sila bort en del av fruktköttet så att det blev en klarare marmelad, men det är ju en smaksak. Dessutom halverade jag receptet eftersom jag inte hade tillräckligt många skrumpna apelsiner.

Citrusmarmelad, en burk:

3 apelsiner
1 citron 
½ vaniljstång, jag använde en knivsudd vaniljpulver
1½ dl vatten
2-2½ dl syltsocker

Skrubba apelsinerna noga i vatten och skala bort det översta skalet. Lägg i en stor kastrull. Skär loss fruktköttet från de övriga frukterna (se till att inget av det vita i skalet kommer med), dela i bitar och lägg tillsammans med skalet i kastrullen. Mixa blandningen med stavmixer. Här valde jag också att sila det mixade fruktköttet för att få en klarare marmelad. Skåra vaniljstången och skrapa i kärnorna. Lägg även ner det tomma vaniljstångsskalet och häll på vatten och blanda ner syltsockret. Låt blandningen därefter sjuda i 10-15 minuter tills den klarar ett marmeladprov (häll en sked marmelad på en kall tallrik, dra ett spår genom den med skeden och se efter att marmeladen ”stannar”). Fiska upp resterna av vaniljstången, skumma eventuellt av och häll på burk.

Kommentarer
Postat av: Lilli- I väntan på telning nr 2

har varit på väg jätte länge med att öra egen marmelad ( i tanken i alla fall) men i detta hushåll så är det bara jag som äter just detta..

2012-02-26 @ 21:23:03
URL: http://curiousme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback