Konfektkaka



Ni är för söta, jag fick in flera jättebra tips på kakor som jag valde mellan till tjejkvällen igår. Efter mycket velande så föll lotten på denna konfektkaka som Matilda tipsade mig om. Den var allt som fem tjejer kan önska sig en söndagskväll, kladdig och chokladig. Jag gjorde den enligt Matildas recept, men halverade det eftersom det hade blivit alldeles för mycket annars. Till kakan hade vi hemmagjord jordgubbsglass som jag vispade krämig, riktigt smarrigt blev det.

Konfektkaka, ca 8-10 bitar:

100 g smör
50 g mörk choklad, 70%
50 g mjölkchoklad
2 ägg
1 dl strösocker
1¼ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, jag tog en lite mindre form med ca 18 cm i diameter och spände även fast ett bakplåtspapper i botten så att kakan skulle lossna lättare. Smält smöret i en kastrull på svag värme. Bryt ner chokladen och dra kastrullen från värmen. Rör om då och då tills chokladen smält helt. Vispa ägg och socker pösigt och rör försiktigt ner chokladsmeten. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Försök att få bort eventuellt klumpar. Häll smeten i formen och grädda drygt 8-10 minuter (beroende på formens storlek) i 225°. Förvara kallt.

Kommentarer
Postat av: Vardaxlyx

Ser mumsigt ut =)

Kramkram i massor!!

2012-01-17 @ 13:55:00
URL: http://vardaxlyx.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback