Lemoncurd



Jag bakar en hel del maränger och macarons, det är ett faktum. Alltid blir det massor av äggula över som bara står och väntar på att jag ska hitta på någonting, denna gången fick det bli en burk härlig lemoncurd. Jag tycker att det är riktigt smarrigt att ha curden på fil eller yoghurt, testa det du också. 

Lemoncurd, en stor burk eller två mindre:

4 äggulor
2 dl socker
2 citroner
25 g smör

Värm äggulor och socker under vispning, antingen över vattenbad eller på spisen på låg värme. Tillsätt citronsaft och låt krämen sjuda tills den tjocknat. Dra bort från värmen och rör i smöret. Häll upp på väl rengjorda burkar.

Kommentarer
Postat av: La Cucina Nada

Åhh jeg elsker også lemoncurd. Har du smagt limecurd? Det har en lidt mildere syrlighed og en mere parfumeret smag - på den gode måde.

Udover curd på et stykke ristet brød, så ynder jeg at bruge det rørt med mascarpone på en kage - eks vis en kokos, citruskage.



Vil prøve din opskrift, næste gang jeg har æggeblommer tilovers:-)

2012-05-05 @ 12:10:02
URL: http://lacucinanada.com
Postat av: Emma

Jag kan tipsa om att göra glass på äggula också. Jag se en omvänd situation, får alltid äggvita över när jag gör glass!



Tipsar även om min tävling på www.matochglass.se

Mvh/Emma

2012-05-05 @ 22:23:13
URL: http://www.matochglass.se
Postat av: Linnea

Den ser verkligen jättegod ut!
Vet du ungefär hur länge den håller sig?
Din blogg är såå fin!!

2012-06-21 @ 12:59:50
URL: http://litenbagare.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback