Vit chokladkladdkaka med banan



Denna fina kaka bjöd jag våra grannar på efter att vi hade haft grillkväll på valborg. Kanterna var både fina och goda, mitten var det värre med eftersom jag inte kan följa recept till 100% och den blev inte klar. När jag satte tårtspaden i den så rann det smet över hela fatet, jag sa att det skulle vara så, haha. Nej, gör inte samma misstag som jag! Använd en form med 24 cm i diameter, inte en liten som brukar användas till småtårtor. Grädda kakan tillräckligt länge och känn på den, lita inte på att den är klar bara för att det luktar bränt i köket, den lilla småtårtsformen läckte tydligen ut smet i botten på den nystädade ugnen. Men kanterna var ju goda i alla fall och den var ju väldans fin från början :)

Vit chokladkladdkaka med banan:

200 g smör
200 g vit choklad
3 ägg
2 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl kesella
1 ½ mogen banan

Glasyr:
50 g vit choklad
Vatten
Florsocker

Börja med att sätta ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull, ta den från värmen, lägg i chokladen i bitar och rör tills chokladen smält. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa sedan i bananerna så att de går sönder helt. Rör i mjöl, kesella och chokladblandningen. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten, 24 cm i diameter. Grädda i ca 30 minuter, känn på den så att den inte är flytande i mitten. Smält chokladen till glasyren och blanda samman med florsocker och lite vatten till en bra konsistens, här får du improvisera lite. Bred glasyren på den svala kakan och garnera med kiwi.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh typiskt! Har oxå råkat ut för (alltför många gånger faktiskt) att det börjat läcka smet i ugnen..

2012-05-14 @ 11:41:33
Postat av: Vardaxlyx

Men OJ va god denna kaka såg ut!

Kramkram

2012-05-14 @ 17:41:56
URL: http://Vardaxlyx.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback