En liten chokladcupcake med mousse

Behöver jag säga annat än mums egentligen? Gudomligt, underbart, supergott! Moussen är samma som här och cupcakereceptet har jag hittat här.
 
Chokladcupcakes, ca 12 st:
 
95 g mjöl
77 g kakao
¾  tsk bikarbonat
¼ tsk bakpulver
35 g mörk choklad, hackad
125 ml kokande vatten + 1 tsk kaffepulver eller 125 ml varmt kaffe
125 ml grädde
1 tsk vaniljsocker
1 stort rumstempererat ägg
60 ml vegetabilsk olja
250 g socker
 
Sätt ugnen på 180°. Häll varmt kaffe/kokande vatten och kaffepulver över den mörka chokladen och rör tills det smält. Låt stå i 15 minuter och svalna. Sikta mjöl, bakpulver, bikarbonat och kakao i en skål. Vispa äggen fluffiga i ca 2 minuter. Tillsätt sedan oljan och vispa i 30 sekunder, inte mer. Tillsätt den avsvalnde chokladblandningen, sockret och grädden. Vispa detta i ca 2 minuter. Tillsätt sedan de siktade torrvarorna och vänd ihop. Sila smeten för att få bort eventuella klumpar. Dela upp i muffinsformar och grädda i ca 20 minuter beroende på storlek.

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig muffins! Kul att ha på en stor klick mousse på chokladmuffinsen :)

2012-09-03 @ 17:49:59
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Erica

Oj, vad en första anblick kan luras ibland. Jag trodde nämligen först när jag såg bilden att det var en hamburgare. Moussen såg nämligen precis ut som ett tjockt hamburgebröd och den biten av muffinsen som jag såg sticka upp under såg ut som en hamburgare med lite krydda på.

Vid en ny blick på det hela såg jag dock exakt vad det var och tycker att det både ser väldigt gott ut och låter väldigt gott, chokladfrälst som jag är. :-D

2012-09-04 @ 10:56:56
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback