Ärtkräm

 
Detta får minsann heta ärtkräm eftersom jag glömde slänga i några nötter eller frön, och utan nötter eller frön så tycker jag minsann inte att man kan kalla det för pesto. Trots mitt korta nötminne och stök i köket så blev denna kräm supergod. Inspirationen kom från Lotta Lundgrens hemmafrubok som troget står i min bokhylla och blir bläddrad i med inte allt för långa mellanrum.
 
Ärtkräm:
 
Ca 2 dl tinade ärtor (eller så mycket som finns kvar i påsen)
½ lime, saften
En tragiskt bortglömd bit parmesankant (dvs ca en dryg deciliter finriven)
En vitlöksklyfta
En halv grön chili
Salt
Peppar
Torkad mynta
Olivolja tills rätt konsistens uppnåtts, ca 1 dl
 
Ner med alla ingredienser i en mixer eller matberedare, börja med lite mindre olja, det är lättare att tillsätta mer än att ta bort. Mixa ordentligt och smaka av efter hand. Förvara i en snygg burk i kylen och mumsa tillsammans med pasta eller på en bit bröd. Yeap, jag la mina nötter ovanpå allt istället.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica

Det ser verkligen supergott ut. Ärtor smakar så himla bra, och tillsammans med vitlök, parmesanost och chili kan jag verkligen tänka mig att det blir en god röra. :-) Denna bör jag testa någon gång.

2013-07-05 @ 17:26:55
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback