Focaccia från en av mina brödböcker

 
Nu kan man undra lite smått om jag blivit helt galen som helt plötsligt postar ett inlägg här. Jag har såklart inte blivit galen, men kände helt plötsligt att det hade varit kul att göra det. Det är det bästa med att ha en alldeles egen blogg, nämligen att själv kunna bestämma när jag vill skriva någonting.
 
Detta brödet är ingen ny skapelse, men otroligt smaskigt ändå. Jag piffade till det med lite svarta oliver, körsbärstomater, rosmarin, flingsalt och olivolja. Helt otroligt gott, det behövs iget mer än lite smör när man ska äta det, yum!
 
Focaccia från en av mina brödböcker:

2½ dl vatten
15 g jäst
10 g salt
400 g vetemjöl special
¼ dj olivolja + extra till långpannan
Någon spännande topping
 
Lös upp jästen i det ljumna vattnet. Tillsätt övrika ingredienser och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Platta eller kavla ut degen. Täck botten i en ugnsfast form med olivolja och lägg degen i formen. Låt jäsa under duk i ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225°. Tryck ner önskad topping i degen och strö till sist över salt och kanske någon krydda. Grädda i ugnen i 10-15 minuter. Pensla bröden med lite olivolja från plåten efter gräddning.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ser gott ut!

2013-06-25 @ 21:30:29
Postat av: johanna

ser otroligt gott ut :)

2013-06-26 @ 16:42:29
URL: http://johannaj.se
Postat av: ADARAS.se - Where blog meets magazine!

Så gott :D ♥

2013-06-28 @ 23:20:48
URL: http://adaras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback