Våriga jordgubbs- och hallonmuffins

 
Här är det tyst, jättetyst, länge dessutom. Inte för att det inte händer någonting här hemma utan för att det händer massor. Jag har börjat på ett nytt jobb som jag lägger mängder med energi på. Det är roligt och utmanande, precis så som jag ville ha det. Om 1 ½ vecka flyttar vår lilla familj till ny lägenhet, som jag längtar. Nya lägenheten är fyra rum stor, luftig, fin och belägen mitt i stan. Den är mer personlig och jag tror att vi kommer trivas toppenbra i den.
 
Bakar gör jag såklart lite då och då, men inte lika mycket som innan (om man inte frågar Tobbe, han tycker att jag bakar massor). Idag fick jag i alla fall lite bakabstinens och gjorde härproducerade muffins av därproducerad glass. Jag hittade nämligen lite jordgubbssorbet i frysen, den smakade fortfarande himmelskt så jag passade på att köksstöka lite.
 
Våriga jordgubbs- och hallonmuffins:
 
50 g smör
1 ägg
75 g socker
½ tsk vaniljpulver
1 ¼ dl mjöl
½ tsk bakpulver
25 g vispgrädde
100 g jordgubbssorbet
En rejäl näve frusna hallon
1-2 tsk potatismjöl
 
Sätt ugnen på 200°. Häll socker, vaniljpulver och smör i en bunke och vispa fluffigt. Tillsätt ägget och vispa ordentligt. Tillsätt grädden och vispa lite till. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och vänd ner i smeten. Mosa ner och blanda i sorbeten. Slunga de frusna hallonen i potatismjöl, detta för att de inte ska sjunka ner i botten vid gräddningen, och vänd försiktigt ner hallonen i smeten. Kasta överflödigt potatismjöl. Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Toppa eventuellt med någonting gott när de har svalnat, jag hade lite philadelphiagrädde på mina.
 
Inte nog med det så är temat i Månadens Sötsak - Mars muffins, dessa små godingar är mitt bidrag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback