Mannafrutti



Jag har problem med att lära mig tycka om gröt. Havregrynsgröt har jag mest problem med så den har jag övergivit totalt. Mannagryn har jag haft hemma ett bra tag men jag har liksom aldrig fastnat för det heller. Min tanke har alltid varit att försöka få mannagrynsgröt att smaka som mannafrutti som finns i kyldisken, men det har inte riktigt blivit bra det heller. Fram tills idag! Efter allt för många dagar med bröd till frukost så behövde jag ett avbrott och bestämde mig för att testa göra mannafrutti en gång för alla. Och vet ni vad, det blev faktiskt gott! Jag år mannafruttin tillsammans med hemkokt sylt gjort på vildhallon, mums. Måtten i receptet är cirkamått, bäst är att anpassa det efter sina egna smaklökar.

Mannafrutti, 1-2 portioner:

Koka en portion mannagrynsgröt enligt förpackningen (2 ¼ dl mjölk + 2 msk mannagryn + ½ krm salt).
Låt gröten svalna.

¾ dl turkisk yoghurt
¾ dl kesella av valfri sort, jag använde hallonkesella
1 msk floursocker
½-1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop alla ingredienser med mannagrynsgröten och servera tillsammans med någon smaskig sylt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Spännande! Väl värt att testa! Jag är inte heller någon grötfantast och har haft särskilt svårt för mannagryn eftersom jag förknippar det med att det är en massa klumpar i gröten.



Tack för kommentaren hos mig! Ska testa ditt sätt att göra mandelmjöl på! Har bara läst om mandelkvarnar tidigare!



Violkrämen blev riktigt god!. jag använder violessens som jag köpt på ÖB (sån som man gör egna shots på). Typ 15kr för 250ml så det är perfekt. Dessutom är den fint lila.



Smälte typ 2 msk smör, hällde ner drygt 1 msk essens och blanda i florsocker tills det blev en bra konstistens! Mums!

2011-08-31 @ 12:59:33
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag, tvärtemot dig, ÄLSKAR gröt i alla former och skulle kunna äta det morgon, middag, kväll =D Mannafrutti är ju riktigt gott, så det här kan jag absolut tänka mig att prova mums Spännande recept <3

2011-08-31 @ 19:38:39
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Victoria

Åh, vad gott! Ska också göra mannafrutti någon dag :D



Sv: Tack! :)

2011-08-31 @ 20:59:29
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: karin - trattoria

vilket bra tips!

2011-09-01 @ 22:50:47
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mumsigt!

2011-09-05 @ 15:53:34
URL: http://sannakumlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback