Nigellas nudelrullar



För ett tag sedan besöte jag och Sara den asiatiska lilla affären här i Ljungby. Det besöket resulterade i ytterligare ett och vi blev lite drygt 250 kronor fattigare men många godsaker rikare. I och med att vårt kök numera kantas av asiatiska läckerheter så blir det ju att vi vill prova på lite nya saker.

Dessa nudelrullarna såg jag i Nigellas program Forever Summer och jag har tänkt på dem sedan dess. De verkade så himla trevliga och läckra när hon gjorde dem så jag kände att jag bara var tvungen att testa på dem.
Efter lite pill och kladd fick vi avnjuta dem med ett glas vitt vin, fantastiskt gott måste jag säga. De passar perfekt efter en het sommardag då man inte vill ha någonting tungt och varmt. Sara däremot tyckte att det saknades någonting och efter lite diskussion kom hon fram till att det var det lilla extra. Nästa gång vi gör detta ska vi ha med lite färsk strimlad chili, det kommer att göra susen! Receptet hittar ni här eller såklart percis här under.


Nigellas nudelrullar:

100 g glasnudlar
1 tsk risvinäger
1 tsk soyasås, vi använde en ljus japansk sådan
1 tsk Thailändsk fisksås
En knippe färsk grovhackad mynta
En knippe färsk grovhackad Thaibasilika
½ gurka, skivad i tunna stänger
6 finhackade salladslökar
Ca 7-10 rispappersark eller vad det nu kallas, de är runda och gjorda av bland annat tapioka

Koka glasnudlarna enligt förpackningen. Blanda soya, fisksås, risvinäger, mynta, basilika, gurka och salladslök i en bunke. Lägg i de kokade och avsköljda nudlarna och blanda försiktigt ihop så att allt är väl fördelat. Blötlägg rispappersarken enligt förpckningen och torka av dem. Lägg lite nudelblandning i mitten och vik ihop som en vårrulle. Dela i lagom stora bitar och servera tillsammans med soya.

Kommentarer
Postat av: sarastille -

Hej, allt bra med dig idag? :) delta gärna i min Dagens Blogg-tävling :) kramis

2011-02-28 @ 14:53:42
URL: http://saramagdalena.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad gott det ser ut.

2011-02-28 @ 16:41:19
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Maria

Gud vad gott!

2011-05-28 @ 18:23:00
URL: http://kanelapple.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback