Nyponmacarons



Jag har länge velat testa på att göra nyponmacarons och igår tog jag tag i det. Vädret var minst sagt ostabilt och det var nog därför (i kombination med min nya ugnsduk) som hälften av de små läckerheterna exploderade och liknade helgalna biskvibottnar. Men som vi alla vet så är alla macarons är smarriga, även de fula. En plåt blev i alla fall godkänd och nu får några utvalda kakor stolt visa upp sig här. Jag har fyllt dem med vit chokladganache som jag smaksatt med ytterligare lite nypon eftersom jag inte vågade dra på så mycket i själva kakorna.


Nyponmacarons, lite drygt tre plåtar:

120 g äggvitor, uppdelat i två skålar 60 g vardera, rumstempererade
35 g strösocker

130 g fint malen mandel
20 g nyponskalmjöl
150 g florsocker

150 g socker till sockerlag
50 g vatten till sockerlag

· Sikta mandeln tillsammans med florsockret så att det inte finns några klumpar eller stora mandelbitar.
Nu blir det två saker samtidigt:
1. Vispa 60 g äggvita till ett skum med elvisp eller assistent, tillstätt strösockret och fortsätt vispa.
2. Koka upp vatten och socker till en sockerlag, rör inte i kastrullen för då blir det sockerkristaller. Sockerlagen är klar när den är 112-118°, använd termometer!
· Häll ner sockerlagen i äggviteskummet/marängen i en stråle. Vispa hela tiden! Fortsätt sedan att vispa tills marängen har svalnat. Det tar en stund, känn på bunken så vet du när den är redo.
· Blanda de ovispade 60 g äggvitan med mandeln, nyponskalmjölet och florsockret. Det ska bli geggigt som bara den. Det är i denna geggan du tillstätter färg om du vill, ta lite extra färg eftersom marängsmeten är vit.
· Blanda nu ihop marängen med mandelgeggan. Nu gäller det att röra lagom mycket, är du osäker på hur mycket som är lagom så testa klicka ut lite smet på en tallrik, ifall det blir en topp på den så ska du röra lite till, smälter smeten tillsammans så är det finfint.
· Lägg smeten i en spritspåse och spritsa ut fina runda plättar på en plåt med bakplåtspapper/ugnsduk.
· Låt macaronsen vila i ca 30 minuter innan du gräddar dem på 155-160° i mitten av ugnen i ca 8-12 minuter beroende på storlek.
· Lossa försiktigt macaronsen från plåten och låt svalna innan du fyller dem med vit chokladganach.


Vit chokladganache:

½ dl vispgrädde
100 gram vit choklad
½-1 tsk nyponskalmjöl

Hacka chokladen, koka upp grädden och häll i den vita chokladen och nyponskalmjölet. Låt sätta sig i kylskåp.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Var hittar man nyponskalsmjöl?

2012-03-29 @ 19:43:19
URL: http://www.matildas-kafferep.blogspot.com
Postat av: Emma

Åh jag älskar annorlunda smaker på macarons! Vad är nyponskalmjöl för något? Har du gjort det själv eller kan man köpa det? :)

2012-04-04 @ 20:41:10
URL: http://emmaskonditori.blogg.se/
Postat av: Emilia

Dem ser jättegoda ut! Synd att jag inte tål mandel bara... Annars hade jag testat!

2012-04-12 @ 12:25:05
URL: http://emiliavj2.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback