Knockout-Arriabbata



Jag måste bara tipsa om denna helt sjukt goda och enkla middagsrätt. Det är min favorit Jamie Oliver som varit i farten igen och fått mig till att vilja ha mer och mer. Såsen är mild och helt underbar medan chilin är stark och kraftfull, perfekt rätt där alla kan anpassa styrkan själva. Pangrattaton är bamsegod och kompletterar såsen perfekt. Denna rätt kommer jag göra många gånger igen!

Knockout-Arriabbata, recept från Jamie Olivers Mat för hela året:

4 hela färska röda chilis
Olivolja (eller någon annan olja som du har hemma)
2 vitlöksklyftor, skivade
3 sardellfiléer
1 tsk torkad oregano
400 g krossade eller passerade tomater
400 g pasta

Chili pangrattato
En rejäl näve smulat bröd
Olivolja
3 vitlöksklyftor, krossade
1 torkad chili, smulad (jag använde chiliflakes)

1. Pricka chilifrukterna med en nål och lägg dem i en stor stekpanna. Täck med 1 cm olja och ställ pannan på mycket svag värme. Häll av det mesta av oljan när chilin har mjuknat (eller spara oljan till andra recept). Tillsätt vitlök, sardeller och oregano och fräs sakta i ett par munuter. Rör i tomaterna och koka försiktigt upp så att inte chilin går sönder.
2. Koka under tiden pastan enligt anvisningarna på förpackningen och börja göra chili pangrattato. Kör brödet i en matberedare med en nypa salt till små smulor. Häll en skvätt olja i en stekpanna på medelvärme. Tillsätt vitlöken och några nypor torkad chili. Tillsätt brödsmulorna efter några minuter och skaka pannan så att allt täcks av oljan. Fortsätt fräsa i 5-7 minuter tills dess att brödsmulorna blivit knapriga och fått fin färg, dra sedan stekpannan från värmen och ställ åt sidan.
3. Låt pastan rinna av, häll den sedan i såsen och skaka om försiktigt. Dela upp pastan i flera skålar och lägg med en chili i varje skål. Strö över pangrattato och servera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback