Tusen och en natt dadlar



Jag har fått lite dille på dadlar, jag och Joakim köpte hem några för att smaka. Förra gången jag smakade på dadlar var när jag gick i lågstadiet och hade gjort ett arbete om dadelpalmen, då var de söta små frukterna ingen hit. Men nu älskar jag dem, de är som sharonfrukter, naturens riktiga godis. De dadlar jag har hemma nu är från Iran och är helt gudomligt goda!

Receptet här nedan är Leilas som hon har visat upp i Leilas Jul. Egentligen ska det vara apelsinblomsvatten, men det fanns inget sådant i hela Lidköping så det fick bli rosvatten. De blev väldigt söta, Joakim älskade dem och tyckte att de var hundra gånger godare än naturella dadlar. Jag var väl inte riktigt lika såld, men goda blev de i alla fall.

Tusen och en natt dadlar:
12 st färska dadlar
100 g mandelmassa
1 tsk rosvatten
25 g rostat mandelspån
Ca 6 tsk Nutella
200 g mörk choklad

Snitta upp dadlarna och plocka ur kärnan. Riv mandelmassan och knåda ihop den med rosvattnet. Blanda försiktigt i mandelspånet. Lägg en halv tesked Nutella i varje dadel, fyll sedan med mandelmassan. Finhacka chokladen och smält 1/3 av chokladen i ett vattenbad, tag av från värmen och tillsätt resterande choklad. Doppa de fyllda dadlarna i chokladen och låt stelna på bakplåtspapper.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du är så pysslig!!

2010-12-16 @ 08:53:51
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har nu kört igång julklappstävlingar

& det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-12-16 @ 22:50:46
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Anna A

ÅÅÅHH!! Tycker alltid när jag kollar runt på din blogg att detta ser så jädrans gott ut!

2011-02-23 @ 22:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback