Mandelbröd



Igår kände jag för att förbättra mitt senaste brödbak, jag blev nämnligen inte 100% nöjd. Så det blev till att sätta igång igen och detta brödet faller mig mer i smaken. Orginalreceptet är ur Vår Kokbok, men jag har såklart ändrat lite på det. Detta är ett väldigt enkelt bröd som går relativt snabbt att baka.

- ½ dl sesamfrön
- 1 dl linfrön
- ½ dl solrosfrön
- 1 dl mandel
- 1 ½ tsk salt
- 1 tsk bikarbonat
- 1 dl grahamsmjöl
- 2 dl grovt rågmjöl
- 3 dl vetemjöl
- 1 dl mörk sirap
- 1 ½ dl yogurth
- 3 ½ dl filmjölk (man kan utesluta yogurthen och använda 5 dl filmjölk om man vill)

Ugn 175°. Hacka mandel. Blanda mjöl, frön och salt i en bunke. Blanda ner filmjölk, yogurth, bikarbonat och sirap i bunken. Tillsätt sedan mandeln. Rör om ordentligt så att det blir en jämn smet, men rör inte mer än nödvändigt. Smörj en avlång brödform på 1,5 l och häll degen i formen. Grädda i mitten av ugnen i 2 timmar, efter ca en timme kan det vara bra att lägga på lite aluminiumfolie så att inte skorpan bräns. Ta ut brödet ur formen när det svalnat en aning, linda in det i en bakduk och låt det ligga 8 timmar eller tills nästa dag så att brödet hinner mogna i smak och konsistens.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback