Poscherat ägg med sallad



Idag åt jag poscherat ägg för första gången i mitt liv och det var faktiskt oväntat gott. Enkelt var det att göra också. Salladen lät jag vara ganska enkel med romansallad, tomater och salladslök. Dressingen bestod av turkisk yoghurt, parmesan, citron, salt och lite vitlök. Dock kändes dressingen för tung, men jag har redan lite nya ideér som jag ska testa.

Ägg poscheras såhär enkelt:
1 Ägg
Vatten i en kastrull, ca 1 liter
1 msk Ättika
Salt

Koka upp vattnet och stäng av plattan när det kokat upp. Häll i salt och ättika. Knäck ägget i ett glas eller en kopp och låt det sedan sakta glida ner i vattnet så att gulan blir helt omsluten av vitan. Låt ägget vila i vattnet i ca 3-4 minuter, gulan ska vara härligt krämig. Ta upp med hålslev och låt vattnet rinna av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback