Pizzabullar med oliver, citron och basilika



Kalasgott-Jennie har numera varje månad en utmaning för oss andra bloggare och matnördar. Utmaningen för februari är pizza/pasta/matpaj och självklart vill jag vara med och kämpa om det superfina priset då jag inte lyckades hitta på någonting bra förra månaden.

När jag och min Lillebror var små och skulle på utflykt så bakade Mamma ibland pizzabullar, dem åt vi kalla med händerna. Självklart var det Mammas pizzabullar gjorde att jag fick idén till tävlingen. Dessa har jag gjort med en lite vuxnare smak med oliver, citron och basilika. De blev riktigt supergoda och passar utmärkt att ha i frysen inför en mysig utflykt eller picknick.

Degen jag har använt mig av är ett litet experiment då min Pappa alltid tycket att pizzadegar kan vara tråkiga i smaken och det ville jag såklart råda bot på. Degen fick mycket god smak och är faktiskt bland de bästa jag har tuggat på och framför allt den bästa hemmagjorda pizzadegen jag någonsig gjort.



Pizzadeg:
¼ paket jäst (12,5 gram)
½ tsk salt
1 tsk honung
2 dl fingervarmt vatten
1 msk vispgrädde
1 msk mjölk
2 msk nötig rapsolja, jag använde mig av Zetas kallpressade rapsolja som är fyllig och nötig
5-6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt honung, salt, olja, mjölk och grädde samt vetemjölet. Arbeta ihop till en deg och knåda tills degen känns smidig, ca 15-20 minuter för hand eller ca 10 minuter i maskin. Låt jäsa övertäckt med en bakduk i ca en timme. Förbered under tiden tomatsås och fyllning.


Tomatsås:
2 vitlöksklyftor
2 dl passerade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk brynt lökfond
1 nypa mörkt muscovadosocker
Salt
Svartpeppar

Fräs vitlöken i lite olja någon minut, tillstätt sedan resten av ingredienserna och låt puttra ihop. Smaka av med salt och peppar. Låt svalna.


Fyllning:
1 medelstor squash
20-25 kalamataoliver, urkärnade
Skalet från 1 citron
En rejäl näve färsk basilika
1 dl stark smakrik ost, riven eller hyvlad
½ dl finriven parmesan
Svartpeppar
Salt

Riv squashen grovt med rivjärn, lägg den i en djup tallrik, salta och rör om, låt sedan vara i minst 5 minuter. Detta gör att vätskan lättare drars ut. Hacka oliverna, riv av det yttersta på citronen och strimla den färska basilikan.


Bygga pizzabullar:
Kavla ut degen till en rektangel, precis som när du gör kanelbullar. Bre tomatsåsen på och lägg sedan på fyllningen. Sedan rullar du ihop degen från långsida till långsida till en korv, det gör ingenting ifall den inte ser perfekt ut för den blir god ändå. Skär sedan degkorven i ca 5 cm skivor och lägg med snittytan uppåt i muffinsformar. Mina har legat i en muffinsplåt så att de fick lite stadga. Toppa eventuellt med lite ost. Grädda i ca 15-20 minuer i mitten av ugnen på ca 200-225°.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott det ser ut, har länge tänk göra pizzabullar men det har liksom inte blivit av

2011-02-24 @ 20:58:57
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Niklas

Ser sjukt gott ut! Bra!

2011-02-24 @ 21:39:39
URL: http://bagerietochkoket.blogspot.com
Postat av: Erika - Bakglädje

Gott med pizzabullar.

2011-02-24 @ 21:57:42
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Sana

Riktigt gott de ser ut!! jag älskar pizzabullar ;d

2011-05-02 @ 09:58:09
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback