Smarrig rabarberkompott



Denna härliga rabarberkompott gjorde jag för ett par dagar sedan och den var utan tvekan en höjdare! Den serveras ljummen och passar perfekt med en klick vaniljglass, vispad grädde eller vaniljkräm. Nästa gång ska jag låta en knivsudd vaniljpulver koka med för att kompotten ska få extra smak.

Rabarberkompott, 2-4 portioner:

500 g rabarber
¾ tsk riven färsk ingefära
1 ¼ dl strösocker
(ev en knivsudd vaniljpulver)

Skala rabarberna om du vill, jag gjorde det inte, och skär dem i ca två centimeter långa bitar. Lägg rabarbern i en vid kastrull och tillsätt ingefära, socker och eventuellt vaniljpulver. Låt koka på svag värme i ca 10 minuter, kompotten är klar när rabarbern lätt faller isär.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag säger bara MUMS!

2011-07-22 @ 21:26:30
URL: http://enblommgitekopp.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Låter väldigt god.

2011-07-23 @ 20:26:02
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback