Jitterbuggare



I förra veckan gjorde jag jitterbuggare för första gången. De blev inte alls speciellt snygga, men det vart härligt goda. Maräng är ju gott och mördeg är ju också gott, så det kunde ju inte bli annat än mums! Jag har konstaterat att jitterbuggare ska bli min signatur-tant-kaka att bjuda på när det är kaffekalas och hur fantastiskt underbart namn är det inte, jitterbuggare, det klingar fint det. Min plan är att hitta massor med trevliga sätt att variera dem på så förhoppningsvis så hoppar det upp ett och annat spännande recept på alternativa jitterbuggare.


Klassiska Jitterbuggare á la Sju sorters kakor:

Mördeg:
4½ dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 äggula

Fyllning:
1-2 äggvitor
1 dl socker

Arbeta samman mjöl, socker, smör och äggula till en deg. Låt degen vila svalt inlindad i plastfolie. Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning. Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt ½cm tjock rektangel. Bred hälften av fyllningen på vadera rektangel och rulla ihop som två rulltårtor. Lägg rullarna i frysen en stund så att de blir lite hårdare och skär sedan i 1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på bakpappersklädd plåt och grädda i 12-15 minuter i ugn på ca 175°.

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Jitterburgare är verkligen något jag är sugen på att testa, har ju alltid en massa äggvitor över eter all glass jag gör

2011-03-22 @ 21:06:00
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Anna A

Mumsigt ser det ut att vara ;)

2011-03-29 @ 13:52:08
Postat av: Caroline

Det ser ju jättegott ut! Jag har aldrig provat att baka jitterbuggare förut, men nu känner jag mig nästan tvingad... :)

2011-04-19 @ 17:39:14
URL: http://www.mylittlebakery.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback