Citrongräs & blåklintscuppie



Denna lilla cirkusliknande sötnos är smaksatt med rött te med smak av citrongräs och blåklint. Jag gar varit sugen på att smaksätta cupcakes med te sedan jag såg detta blogginlägg. Efter att ha stökat runt bland alla teer som vårt skafferi har att erbjuda så bestämde jag mig för att använda ett rooibos te av märket Garant, inköpt på Willys om jag inte är helt ute och cyklar. Cuppien smakade mycket av teet, men jag tror inte att just denna smaken blev en favorit. Jag kan tänka mig att andra tesmaker faller mig mer i smaken, men alla gillar vi ju olika.
Jag toppade cuppien med lite citronsmörkräm och doppade den sedan i finfint gult strössel, kalasfint blev det.



Citrongräs & blåklintscuppies:

100 g rumstempererat smör
1½ dl socker
½ tsk bakpulver
2 rumstempererade ägg
½-1 tsk vaniljsocker
Två rooibos tepåsar med smak av citrongräs & blåklint
2½ dl mjöl
2½ dl rumstempererad grädde

Sätt ugnen på 200°. Börja med att hetta upp grädden (förslagsvis i en kopp i micron) och lägg i tepåsarna och låt det stå och dra under tiden du gör allt annat. Vispa smör, socker och vaniljpulver fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa till en härlig kräm. Ta ut tepåsarna och häll i grädden och rör eller vispa ihop till en lös smet. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och sikta sedan ner detta i den lösa smeten. Rör ihop till en tjockare smet, vispa inte. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Det ser fint ut, nu måste Willys sponsra dig eftersom du gör reklam för deras produkter:)

2012-04-04 @ 10:04:03
Postat av: Mamma

Så fin, nu får du ringa Willys och be om sponsorpengar eftersom du gör reklam för deras produkter:)

2012-04-04 @ 10:08:07
Postat av: Vardaxlyx

Då var det snart dax IGEN! Kvasten är nu uppdaterad till en 2.0. Påskharen sitter bredvid. Även han uppdaterad till senaste version så here we come Blåkulla!! Önskar dig en kanon bra skärtorsdag ;-)

2012-04-05 @ 09:10:59
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Lina

nÄR SKA DU POASTA NÅGONTING GJORT PÅ DE NYINKÖPPTA VARORNA??

2012-04-08 @ 12:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback