Rosmarin- och citronkaka



När halva familjen var här och hälsade på över påsk så bakade jag denna gudomligt sagolika kaka. Jag hittade receptet i senaste numret av Hembakat och tänkte att det var en spännande kaka, men inte mycket mer än så. Ack, så fel jag hade, den var alldeles perfekt syrligt söt med en liten ton av rosmarin, helt fenomenalt! Här kommer receptet och jag uppmanar er alla att testa på den! Detta blir mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Sötasaker, just för att kakan är så överdivet sagolikt god.

Rosmarin- och citronkaka:

225 g smör, rumstempererat
1 msk finrivet citronskal
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
2½ dl siktat vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2½ dl gräddfil

Lag
1¼ dl citronsaft
1¼ dl vatten
2½ dl strösocker
2 stora rosmarinkvistar
Finrivet skal från 2 citroner

Kaka: Sätt ugnen på 180° det första du gör, smörj och mjöla en form, ca 16x26 cm. Vispa smör, citronskal, socker, vanilj och salt ljust och fluffigt. Vispa sedan ner äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt sedan detta försiktigt till smeten tillsammans med gräddfilen. Vispa smeten slät. Bred ut smeten i formen och grädda i ca 35 minuter.

Lag: Blanda citronsaft, vatten, socker, citronskal och rosmarin i en kastrull. Värm över låg värme tills sockret har smält. Koka sedan upp lagen och låt den sjuda i ca 5 minuter så att det tjocknar lite.
Stick små hål i kakan och häll sakta den hela lagen i omgångar över kakan. Låt kakan stå i ca 20 minuter så att lagen sugs upp innan kakan lyfts upp ur formen och skärs i bitar. Servera tillsammans med vispad grädde.

Söta saker


Kommentarer
Postat av: Erica

Det låter supergott! Den måste jag testa någon gång, jag som är tokig i rosmarin. :-D

2012-04-21 @ 13:30:57
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Den ser himla god ut!

2012-04-21 @ 19:54:14
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/
Postat av: Mamma

Håller med föregående inlägg, den ser verkligen god ut!

2012-04-22 @ 09:57:39
Postat av: Anonym

Låter spännande med rosmarin i kakan!!

2012-04-22 @ 13:46:54
Postat av: Myfoodpassion

Sitron sammen med rosmarin er en vinnende kombinasjon. Har aldri forsøkt i en kake. Høres spennende ut.

2012-04-28 @ 23:53:10
URL: http://www.myfoodpassion.net
Postat av: Me And My Sweets

Ååå den ser helt ljuvlig ut. Jag har receptet sparat från samma tidning o ska testa att baka den nu när du säger att den är värd att testas:-) Du har en jättfin blogg! Kika gärna in min o jag hoppas du blir en ny follower:-)

2012-04-29 @ 00:04:57
URL: http://www.meandmysweets.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback