Aroniasaft



Hej mina vänner, nu tyckte jag att det var dags att bryta tystnaden. Detta gör jag med denna smarriga aroniasaft som jag kokade ihop i höstas av bär som jag och mamma plockat vid ett dagis i Halmstad. Själva smaken är inte speciellt stark så det behövs ganska mycket av saften för att den ska få effekt.

Aroniasaft:

2 liter aroniabär
5 dl vatten
5 dl socker per liter avrunnen saft
1 krm bensoat

Koka bär och vatten på svag värme i cirka 15 minuter. När bären skrumpnat och avgett all saft är det klart. Sila av saften i en silduk. Kläm inte ut saften utan låt den självrinna så att den inte blir grumlig. Mät sedan mängden saft. Häll i saften och rätt mängd socker i grytan och låt koka upp. Ta grytan från värmen och skumma väl. Rör ut bensoaten i lite av saften och rör sedan ner det. Häll upp på rengjorda och varma flaskor. Tillslut direkt.


Kommentarer
Postat av: Ida-Marie

och väldigt nyttig saft :-)

2012-02-24 @ 17:52:03
URL: http://mimmpan.blogg.se/
Postat av: Papa

Kan intyga att den verkligen är jättegod!

2012-03-18 @ 12:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback