Härligt tomatbröd



Jag har verkligen haft en svacka när det kommer till att baka bröd, men i kylskåpet visste jag att det fanns en stackars jästklump som ville bli uppbakad så det var bara till att sätta igång ett litet brödbak. Detta härliga tomatbrödet fick smak av timjan, oregano, lite mynta och en nypa rökt paprikapulver. Servera det tillsammans med en mumsig soppa eller kanske på buffébordet tillsammans med lufttorkad skinka och smarriga oliver.

Härligt tomatbröd, en finfin limpa:

25 g jäst
2½ dl passerade tomater
1 msk vitt vin
½ dl olja
Ca 6 dl vetemjöl
½ msk salt
1 msk farinsocker
1 msk blandade torkade örter/kryddor (i mitt bröd finns rosmarin, oregano, mynta och lite rökt paprikapulver)

Blanda passerade tomater och vitt vin och värm till 37°. Rör ut jästen tillsammans med tomatvätskan i en bunke. Tillsätt resen av ingredienserna och arbeta i 15 minuter i maskin eller dubbla tiden för hand. Jäs degen under bakduk i 40-50 minuter eller till dubbel storlek. Baka ut degen, jag gjorde tre långa strängar och flätade ihop dem. Sätt ugnen på 200° och låt sedan brödet jäsa i ytterligare 40 minuter under bakduk. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 20-30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback