Apelsin- och äpplemuffin

 
Just nu sitter jag och mumsar på den här tillsammans med en kopp tropiskt te. Det är en muffins med finrivet äpple och skal av apelsin, riktigt smarrigt. Äpplet gör den saftig och tillför lite syra eftersom det är Granny Smith och apelsinen gör att det smakar härligt vintrigt och juligt. Godast är den såklart ljummen tillsammans med en liten klick apelsinmarmelad, jag har använt mig av den här marmeladen. Detta är också mitt bidrag till Månadens Sötsak som är "Värmande" nu i november.
 
Apelsin- och äpplemuffins, ca 6 stycken:
 
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
75 gram rumsvarmt smör
Knappt 1 dl farinsocker
1 ägg
Ett finrivet syrligt äpple, ex Granny Smith
Rivet skal från en liten apelsin
 
Sätt ugnen på 175°. Vispa smör och socker poröst, tillsätt sedan ägget och vispa ordentligt. Lägg i resten av ingredienserna och rör ihop ordentligt alternativt vispa ihop på låg hasighet. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i ca 25 minuter.

Kommentarer
Postat av: Vicky

låter ju helt helt underbart. och vilken himla fin header och bakgrund!

2012-11-28 @ 21:10:45
URL: http://vickys.se/
Postat av: Receptbyran.se

Kommer det några intressanta recept nu till jul?

2012-12-07 @ 16:39:32
URL: http://receptbyran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback