Picklade kantareller



I år fick min pappa denna burken med picklade trattkantareller i julklapp. Jag tycker att det är mysigt att ge bort hemmagjorda saker i julklapp, helst ska det ju vara ätbara hemmagjorda saker såklart. Själv har jag inte smakat på innehållet i burken utan det har jag överlåtit till pappa. Därmed har jag ingen aning om ifall det är gott eller inte, men jag tror inte att det kan vara så illa.

Picklade trattkantareller med chili och ingefära:

2 liter trattkantareller
Vatten
2 tsk salt

Lag:
2 dl ättikssprit, 12%
3 dl av svampspadet
2 dl råströsocker
10 st vitpepparkorn
2 tsk senapsfrön
1 st lagerblad
3 st kryddnejlikor
2-3 stskivor färsk, skalad ingefära
2-4 st skivor röd chili

Rensa och lägg svampen i en kastrull. Täck till hälften med vatten och tillsätt saltet. Sjud svampen i cirka 10 minuter. Sila spadet från svampen och spara 3 dl till lagen.
Blanda alla ingredienser till lagen i en kastrull och koka ihop till en rätt simmig lag. Skumma lagen då och då. Lägg ner svampen i lagen och koka i cirka 3 minuter. Häll upp svamp och lag på väl rengjorda burkar och förslut.

Kommentarer
Postat av: Angel ☆

Det var så lite så :) Jättefint och sött verkligen :)

2012-01-07 @ 15:56:57
URL: http://dinn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja, det finns så mycket idioter runt om i världen :( Varför kan inte alla bara vara lika och snälla liksom..

2012-01-07 @ 16:03:34
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Pappa

Mina kantareller, kan du leverera dom hit ner?

2012-01-07 @ 22:21:17
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Tufft med picklade kantareller, det har jag aldrig ens tänkt på att man kan göra! Håller med om att ätbara, hemgjorda presenter är toppen att ge bort :D

2012-01-08 @ 01:35:23
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback