Chokladmousse

 
Chokladmousse funkar alltid, det går liksom inte fel med en len och fluffig mousse kombinerat med några bär. Denna mousse är nog den enklaste av dem alla, nästan så simpel att en moussefantast skulle skaka på huvudet. Denna portion mumsade jag i mig idag tillsammans med en kopp kaffe när jag satt i solen på balkongen och läste ut en bok. Förövrigt måste jag säga att lingon och choklad är en helt fantastisk kombination. Jag är inte ett dugg förtjust i lingonsylt och skulle aldrig få för mig att äta det tillsammans med mat (läs köttbullar och dylikt), men som sötsak med choklad är det grymt.
 
Chokladmousse, 2-4 portioner:
1 ½ dl vispgrädde
100 g mjölkchoklad
20 g mörk choklad
 
Hacka chokladen. Hetta upp grädden i en kastrull. Dra bort kastrullen från värmen och tillsätt chokladen, rör tills den smält. Häll över i en bunke och ställ in i kylen i minst 3 timmar eller över natten. Vispa upp med elvisp, här går det att tillsätta lite riven choklad i smeten ifall du vill ha lite synliga chokladflakes i moussen. Servera med lite lingon.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Köttbullar med lingon är oslagbart! Med choklad är det också jättegott, tror jag...

2012-06-19 @ 21:13:55
Postat av: Tina

Lingon och choklad har jag aldrig provat, det kanske man ska prova nån dag!! Glad midsommar!

2012-06-22 @ 11:51:51
URL: http://peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Linn

Gott, gott, gott! Känns som nåt enkelt att svänga ihop när chokladbegäret sätter in!

2012-07-14 @ 16:15:49
URL: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback