En ny familjemedlem, Rågis



Här har ni vår nya familjemedlem som jag ska vårda ömt. Det är en rågsurdeg och vi kan kalla den för Rågis. Rågis ska minsann få förse oss med härliga surdegsbröd i resten av våra liv, förhoppningsvis. Jag ska göra allt jag kan för att hålla Rågis vid liv, just nu chillar han i kylen i väntan på att vi ska äta upp allt bröd i frysen. Tidigare har mina surdegar bara kolat (Exempelvis Theodor som valde att jäsa till alkohol), men Rågis är en riktig kämpe som verkar gilla mig. Så sätt nu igång er egna surdeg och vårda den ömt de första dagarna så ska ni nog se att ni kan få en lika snäll surdeg som jag fått. Jag planerar nog att frysa in lite av Rågis ifall någonting skulle gå snett, då får han hänga brevid Herman (den söta surdegen) ett tag.

Rågsurdeg, jag gjorde bara en halv sats receptet nedan är en hel sats:

Dag 1-3
3 dl vatten, 45°
200 g fint rågmjöl
1 msk ekologisk honung

Dag 3-4
2 dl vatten, 45°
200 g fint rågmjöl

Dag 1-3: Blanda samman ingredienserna till en trögflytande smet. Förvara i en riktigt ren bunke eller burk med plastfolie över, fyll inte mer än till hälften. Låt stå i rumstemperatur i 2-3 dagar. Det är dessa dagar som det finns risk för mögelangrepp, det kan förhindras genom att röra eller skaka lite lätt på bruken.

Dag 3-4: Rör om i surdegen 1-2 gånger om dagen. När den börjar bubbla, är lätt sylig och doftar friskt är det dags för nästa steg. Här kan den kanske se lite skum ut och lukta lite underligt, men kör på ändå. Tillsätt vatten och rågmjöl i surdegen och rör om. Låt surdegen stå i rumstemperatur i ett dygn sedan ska den vara klar att användas. Detta kan ta lite längre så låt den bara stå lite mer i så fall, lita på din magkänsla.
 
Förvara surdegen i kylen och mata den en gång i veckan med ½ dl vatten och 1-2 msk rågmjöl.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha Rågis och Herman!

2012-06-14 @ 19:56:11
Postat av: michelle

Det låter så mysigt att ha ett litet litet "degmonster" i kylen som vill ha mat. :D

2012-06-14 @ 23:57:28
URL: http://miche.blogg.se/
Postat av: Mamma

Glömde att fylla i vem jag var i kommentaren,"haha Rågis och Herman", men nu vet du!

2012-06-15 @ 11:10:16
Postat av: Jenny

oh.. Jag har ännu inte vågat mig på att sätta min egna surdeg... Men om alla anrda kan klara det så borde nog jag också fixa det..;) Hoppas att du får fram en massa smaskiga bröd!:D

2012-06-17 @ 13:19:29
URL: http://sotawesslan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback