Sega chokladmaränger



Om Tobbe får välja så väljer han sega maränger. Egentligen ska de vara helt naturella, men de måste vara sega. Jag har testat massor med recept (okej, olika propotioner av äggvita och socker) men inte träffat rätt. Dessa däremot är nästan helt perfekta, krispiga på utsidan, sega i mitten och trevliga att hålla i. Jag ska testa marmorera dem med någon smarrig bärpuré någongång, det tror jag kan bli gott.

Sega chokladmaränger, ca 9 stycken:

4 äggvitor
2 ½ dl socker
60 g mörk choklad

Sätt ugnen på 150°/130° varmluft. Vispa äggvitan över vattenbad till ett fastare skum. Tillsätt sedan lite socker i taget och fortsätt vispa tills marängen är 60-65°. Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa marängen tills den svalnat helt. Smält chokladen över vattenbad eller i micro. Vänd ner chokladen i marängen med en slickepott, men rör inte för mycket, marmorering är snyggt. Grädda i ca 40-50 minuter beroende på storlek.


Kommentarer
Postat av: Vardaxlyx

Ser fantastisk gott ut =) lånar receptet hihi!

Jag vill önska dig en trevlig fredag oxå!

Kramkram

2012-05-04 @ 08:35:59
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Anonym

Testa med några droppar vitvins vinäger, brukar funka för mig :)

2012-05-04 @ 18:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback