Äpple- och mandarincupcakes



Min kusin, Anna, tyckte att det såg ut som att jag stoppat två falukorvskivor på toppen på denna cupcaken. Det har jag såklart inte, det är ju torkade äppleskivor, Anna var nog ganska trött när hon fick syn på min instragrambild. Falukorv eller inte så kan jag tala om att denna lilla sötsak blev helt gudomlig!

Äpple- och mandarincupcakes, 9-12 st:

38 g rumstempererat smör
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
½ msk bakpulver
¼ tsk vaniljsocker
½ dl mandarinsaft
½ dl mjölk
1 ägg
1 litet rivet äpple

Sätt ugnen på 200°. Lägg smör, socker, mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Vispa på låg hastighet med elvisp tills blandningen blivit smulig. Blanda ihop mandarinsaft, mjölk och ägg i en skål. Tillsätt ¾ av äggblandningen till smör- och mjölsmulet, pressa ur det rivna äpplet lite så att det inte är för blött och tillsätt även detta. Vispa ihop på låg hastighet och tillsätt sedan resten av äggblandningen. Fyll muffinsformar till två tredjedelar och grädda i ca 15-20 minuter.

Frosting:

50 g smör
Rivet skal från en mandarin
1 litet finrivet äpple
2 tsk turkisk yoghurt
3-4 dl florsocker

Pressa ur det finrivna äpplet så att det inte är så vått. Rör ihop smör, mandarinskal, äpple och turkisk yoghurt i en skål. Tillsätt florsocker i omgångar, det kan behövas mer eller minde florsocker beroende på hur mycket vätska som äpplet innehöll.


Kommentarer
Postat av: Simone

låter spännande,hehehe falukorv.nä de tycker inte ja att de liknar.

2012-10-31 @ 12:15:22
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Matilda

Åh så gott!

2012-11-10 @ 15:41:07
URL: http://hitten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback