Yoghurtscones



Vårt skafferi gapar tomt (enligt mina mått mätt) och det enda form av bröd jag har att erbjuda är någon skiva knäckebröd och två torra petit chouxer från förra veckan, inte ett dugg spännande. Så igår bakade jag lite scones så att vi skulle få en smarrig söndagsfrukost. Dessa blev fluffiga och mumsiga. De passade perfekt tillsammans med en bit manchegoost och hemkokt marmelad.

Yoghurtscones, ca 9 stycken:

50g rumstempererat smör i kuber
280g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk bakpulver
1 msk socker
120ml tjock yoghurt (jag använde turkisk)
60-120ml vatten (börja med den mindre mängden)

Börja med att sätta ugnen på 220°. Blanda samman de torra ingredienserna och tillsätt smöret. Blanda till en smulig massa. Tillsätt yoghurten och vattnet och mixa snabbt ihop till en smidig deg, känns den torr så ha i lite mer vatten. Forma en rektangulär kaka och skär ut bitar, men dela inte på dem. Pensla med vatten och strö över någon spännande topping, jag använde pistaschnötter som jag malt till ett fint mjöl. Grädda i ca 10 minuter i mitten av ugnen tills de fått fin färg.

Kommentarer
Postat av: Tina

Låter väldigt gott!!

2012-05-01 @ 10:47:18
URL: http://peachloveinfood.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback